Logg: Seminar på Jægervannet 19-20/9- 21/9 2014
Trimmingser: Beate, Elisabet, Grete, Tove og Turid
Vær: Allslags typisk slutten av september vær.
Føre: For det meste tørt, Litt myr
Tidsbruk: cirka 1 1/2 døgn
Loggfører: Turid

Kommentar:
Beate og Tove kjørte innover seint fredags kveld. De tok sisteferga og var ikke innomhus før i 23-tida. Kjersti skulle også være med, men var uheldig og pådro seg ryggsmerter. Hun  valgte da å bli hjemme. Beate og Tove kosa seg med reker og vin etter ankomst og var ikke i seng før tidlig neste morgen i 4-tida. Konsekvensen av dette fikk vi som kom på lørdagsmorgen kl 0945 merke. Huset var låst og helt tyst. Vi banka på døra. Ingen reaksjon. Vi banka på diverse vinduer. Ingen reaksjon. Dermed måtet vi ty til siste utvei. Vi måtte rope og skrike. Da ble det liv i leiren og ei nyoppstått Beate lukket oss inn i hennes koselige residens. Her ble frokosten inntatt og matpakker smurt. Turen denne gangen skulle gå fra Svensby, over til enden av Jægervannet og langs vannet tilbake til huset. Turen startet ved Rompa Bar. Noen få våte dråper fra oven streifet våre lekre kropper i turklær. Langs turen var det satt opp utedo. Alle ble besøkt av noen av oss. Da vi kom til Jægervannet var det blikkstille. Fjell og skog speilet seg i vannet. Lyset og høstfargene var fantastisk vakre. Det ble en femtimers rusletur med innslag av bærplukking, fotografering og annen studering og plukking av diverse naturmaterialer.

Vel tilbake i Beates lune hus startet del to av seminaret. Før middag delte vi en flaske Cava. Det resulterte i et fall i trappa av undertegnede. Vi valgte altså å følge Johannes råd om å teste beinskjørheta med jevne mellomrom. Testeren, meg, er dermed ikke beinskjør og litt ondt må man da tåle, Gallamiddagen var, også i år, finnebiff, Desserten var bær og mascarponekrem. Beate var den eneste som hadde skjønt at anledningen krevde antrekk. Hun stilte i overdel med innslag av gull. Absolutt ikke noe ulltull her i gården. Vi andre stilte i diverse antrekk som på ingen måte kunne måle seg med hennes. Etter middag, kaffe og litt vindrikking ble det produsert et kort sagt innlegg. Deretter var det over og ut og god natt.

Dag to startet med en nydelig frokost tilberedt av hoff-fotografen vår, Elisabet. Dagens tur gikk til Lattervika hvor vi var å så på bunkerser, skyttergraver og utsiktsposter fra krigens dager. Deretter måtte vi en tur ut å hilse på logoen vår. Hun hilste oss velkommen med oppsatt hår. Elisabet ga ho en velmenende dytt i rompa for å sjekke hennes stødighet. Den var god. Før vi returnerte til byen spiste vi rester og fant navn på vår fantasiske logo. Fra nå av heter ho Nordausta Trimmings. Hun blir høytidelig døpt i ferskvann på neste Jægervannseminar.

Tusen takk, Beate, for at du ivaretar en så flott tradisjon som alle som har vært der har stor glede av !